Obsługa naczep
Naczepy w wywozie
- Warunkiem przyjęcia naczepy przez serwis portowy jest dostarczenie przez przewoźnika drogowego:
- wypełnionego raportu o stanie technicznym naczepy ( druk „Trailer raport”)
- potwierdzenia dokonania przez biuro Armatora rezerwacji miejsca na promie z określoną datą i godziną wyjścia (druk: „ Zlecenie złożenia/podjęcia naczepy w eksporcie”).
- Dokumenty towarzyszące naczepie (ładunkowe, rejestracyjne i inne) w zamkniętej i oznakowanej przez biuro ładunkowe Armatora (opisanej numerem rejestracyjnym naczepy) kopercie przekazywane są serwisowi portowemu TPŚ, który razem z naczepą w jej skrzynce pocztowej dostarcza na prom.
- Armator lub jego agent jest zobowiązany do natychmiastowego informowania Dyspozytora TPŚ o wszelkich zmianach dotyczących terminu załadunku naczepy.
Naczepy w przywozie
- podstawą zdjęcia naczepy z przybyłego promu/statku jest potwierdzony przez statek raport o stanie technicznym naczepy.
- dokumenty towarzyszące naczepie ( ładunkowe, rejestracyjne i inne) przekazywane są w zamkniętej i opisanej numerem rejestracyjnym kopercie operatorowi TPŚ i przechowywane w zamknitej skrzynce pocztowej naczepy do momentu wydania przewoźnikowi drogowemu.
- Armator, jego agent lub upoważniony przez niego spedytor wystawia druk ( „ Zlecenia złożenia/podjęcia naczepy w imporcie”), który jest podstawą wydania naczepy przez serwis portowy.
Place Terminalu Portowego Świnoujście oraz drogi dojazdowe pełnią role obszarów manewrowych i nie mogą być traktowane jako parkingi.
Miejscem przyjęcia, wydania oraz składowania naczep jest wewnętrzny rejon Terminalu Promowego w Świnoujściu ( wydzielony ogrodzeniem plac składowania pojazdów).
Naczepy z ładunkami niebezpiecznymi składowane są zgodnie z „ Planem zapewnienia bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych dużego ryzyka (DTR) na Terminalu Promowym w Świnoujściu ADR”.
Odpowiedzialność
- Naczepę uważa się za przekazaną jednej ze stron z chwilą potwierdzenia jej przyjęcia na druku raportu o stanie technicznym naczepy.
- Serwis portowy nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia , będące następstwem niewłaściwego zasztauowania towaru w naczepie i parkowania w niewłaściwych miejscach.
- W przypadku stwierdzenia różnic między stanem faktycznym, a umieszczonymi w raporcie o stanie technicznym naczepy uwagami, strony wspólnie dokonują oględzin, nanoszą uwagi i podpisują dokument.
- Przy braku zgodności stron komisja z udziałem Kierownika zmiany TPŚ oraz przedstawiciela spedytora ustala stan rzeczywisty. W przypadku braku porozumienia powoływany jest rzeczoznawca zewnętrzny.
- Terminal Promowy Świnoujście nie ponosi odpowiedzialności za nie zabranie naczepy przez prom/statek z powodu nie przygotowania ( przystosowania) jej przez wysyłającego do transportu morskiego.
Koszty przedłużonego postoju naczepy obciążają Armatora lub jego agenta.
Opłaty
- Naczepy drogowe w relacji eksport/import korzystają z 12 godzinnego okresu wolnego od opłat składowych.
- Po upływie tego czasu kosztami składowania obciążony zostanie spedytor/właściciel naczepy zgodnie z obowiązującymi zasadami i taryfą portową, zawartymi w „ Cenniku opłat za usługi Terminalu Promowego Świnoujście” dostępnym na www.sft.pl
- W przypadku przekroczenia okresu wolnego od opłat składowych będącego następstwem niezaładowania naczepy na pokład promu/statku z winy Armatora lub jego agenta kosztami składowania zostaje obciążony Armator lub jego agent.