Zasady ogólne
- Obsługa promów/statków cumujących przy nabrzeżach TPŚ odbywa się na podstawie rozkładu rejsów Armatora zgodnie z „Planem wykorzystania nabrzeży” określanym
i publikowanym przez dyspozycję TPŚ.
- Jakiekolwiek odstępstwa od planu muszą być zgłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem celem umożliwienia podjęcia działań zapewniających ciągłość eksploatacyjną portu. Zmiana godzin wejścia/wyjścia promów w odniesieniu do „Planu wykorzystania nabrzeży” oraz inne niż planowane wykorzystanie nabrzeży wymaga uzgodnień
i akceptacji dyspozycji TPŚ. Pierwszeństwo w obsłudze mają promy wchodzące zgodnie z zaplanowanym rozkładem rejsów. Postój ciągły promów/statków powyżej 7 godz. jest realizowany w miarę dostępności nabrzeży promowych.
- Wyjście promu poza ustalonym rozkładzie rejsów wymaga każdorazowo akceptacji dyspozycji TPŚ.
Przepływ informacji dotyczących towarów, ładunków oraz pasażerów w przywozie
- Armator awizuje przywóz ładunków za pośrednictwem sailingu, zawierającego następujące dane:
- Nazwa promu
- Data i godzina wejścia
- Zanurzenie
- Ilość pasażerów
- Ilość samochodów osobowych
- Ilość samochodów ciężarowych
- Ilość autobusów
- Ilość naczep
- Ilość pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi (numer UN, klasa, waga)
- Ilość ładunków konosamentowych
Podejście do nabrzeża
Każdorazowo na godzinę przed podejściem do nabrzeża prom/statek zgłasza do Dyspozycji portowej TPŚ na kanale 19VHF:
- godzinę cumowania
- zanurzenie jednostki
- w przypadku jednostek z rampą rufową i dziobową należy dodatkowo poinformować o sposobie cumowania (ułożenie części dziobowej/rufowej jednostki w stosunku do pomostu odlądowego).
Cumowanie
Podczas podejścia i procesu cumowania, załoga promu/statku decyduje o kolejności podania oraz sposobie obłożenia lin cumowniczych na pachołach cumowniczych.
Jednostka musi być:
- wyposażona w cumy i rzutki o odpowiedniej długości i jakości gwarantującej bezpieczne zacumowanie i postój.
- przycumowana w sposób prawidłowy zapewniając bezpieczeństwo własne oraz innych jednostek i urządzeń portowych.
Dodatkowo wymaga się od Armatora dostarczenia zgłoszenia „IMO General Declaration” potwierdzającego każde zacumowanie.
Zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów, pojazdów i ładunków
- Rozładunek i załadunek pojazdów kołowych/szynowych musi być potwierdzony zgodą TPŚ na kanale 19VHF lub sygnalizacją świetlną.
- Armator powiadamia dyspozycję portową TPŚ o dokładnej godzinie rozpoczęcia i zakończenia wyładunku/załadunku wszystkich pojazdów wraz z pasażerami pieszymi.
- Armator odpowiedzialny jest za nadzór nad przeładunkami pojazdów kołowych
w systemie ro – ro na obszarze obejmującym pokład statku, rampa statku i portowy pomost odlądowy.
- Ruch pojazdów dobywa się poprzez pomost odlądowy i wyznaczony układ dróg komunikacyjnych i placów manewrowych.
- Ruch pasażerów pieszych odbywa się poprzez pomosty pasażerskie, drogi komunikacyjne, układ galerii i hale odpraw w głównym budynku Dworca Morskiego.
- Inne sposoby zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów pieszych wymagają odrębnych ustaleń z TPŚ.
- Każdorazowe awaryjne zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów pieszych poza wcześniej przyjętymi zasadami postępowania wymaga bezwzględnie wcześniej określenia sposobu działania pomiędzy dyspozycją portową TPŚ i Armatorem.
- Ruch i postój pojazdów przewożących materiały niebezpieczne w ilościach, dla których, wymagane jest oznakowanie pojazdów tablicami ostrzegawczymi koloru pomarańczowego odbywa się zgodnie z „Planem zapewnienia bezpieczeństwa towarów dużego ryzyka (TDR) na Terminalu Promowym w Świnoujściu.”
- Inne sposoby zaokrętowania/wyokrętowania ładunków drobnicowych wymagają odrębnych ustaleń z TPŚ.
- Kolejność załadunku pojazdów i ocena dopuszczalności do transportu morskiego spoczywa na załodze promu.
Odcumowanie
- W przypadku ponad 15 minutowego przedłużonego postoju lub wcześniejszego wyjścia promu/statku, należy z wyprzedzeniem 30 minutowym poinformować o zaistniałej sytuacji dyspozycję portową TPŚ.
- Zdejmowanie z pachołów i zrzucanie cum z nabrzeża wykonywane jest zgodnie
z wytycznymi kapitana promu.
- Armator dostarcza zgłoszenie „IMO General Declaration” potwierdzającego każde odcumowanie