I. Zasady ogólne
- Obsługa statków w Terminalu Promowym Świnoujście [TPŚ] prowadzona jest przez Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. [Operator TPŚ] w oparciu o umowę z właścicielem infrastruktury portowej Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ S.A.).
- Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. zapewnia 24-godzinną obsługę terminala przez cały rok.
II. Warunki zawijania statków do nabrzeży TPŚ
- W zakresie bezpieczeństwa ruchu statków, korzystania z usług portowych mających znaczenie dla bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska i utrzymania porządku na obszarze portu Świnoujście określają aktualnie obowiązujące „Przepisy portowe” publikowane przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
- W myśl paragrafu 6 ust 2 i paragrafu 5 pkt 32 przepisów portowych (Zarządzenie nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, Dziennik Uchwał Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 6 sierpnia 2013 roku poz.2932) korzystanie z urządzeń portowych dozwolone jest po uzyskaniu zezwolenia użytkownika tych urządzeń, o ile przepisy portowe nie stanowią inaczej.
- Nabrzeża TPŚ mają określone przez właściciela dopuszczalne parametry cumowanych przy nich statków. Wykaz dopuszczalnych zanurzeń statków przy nabrzeżach publikowany jest na stronie Urzędu Morskiego.
- Podmiot zarządzający portem, ZMPSiŚ S.A., zapewnia statkom zawijającym do portu dostępność portowych urządzeń do odbioru odpadów w miejscu postoju statku lub w miejscu lokalizacji stacjonarnego urządzenia odbiorczego. Szczegółowe zasady zdawania odpadów regulują przepisy w zakresie trybu i odbioru odpadów w porcie Szczecin/Świnoujście i obowiązująca w tym zakresie „Taryfy za usługi” ZMPSiŚ S.A.
III. Obsługa statków w TPŚ
- W TPŚ mogą być obsługiwane statki, gdy możliwości i warunki techniczne Terminala Promowego Świnoujście pozwalają na obsługę tych statków .
- O przyjęciu do obsługi poszczególnych statków i określeniu dostępnych dla nich nabrzeży decyduje ZMPSiŚ SA w oparciu o opinię Operatora TPŚ biorąc pod uwagę warunki techniczne Terminala Promowego w Świnoujściu oraz interes ekonomiczny właściciela.
- Statki armatorów i ich przedstawicieli, które zawarły Umowę z ZMPSiŚ S.A. i mają z nim ustalony rozkład rejsów będą obsługiwane z pierwszeństwem w Terminalu Promowym Świnoujście, jeśli zawijają zgodnie z rozkładem rejsów.
- W przypadku powstania opóźnienia w rozkładzie rejsów Operator TPŚ w ramach swoich możliwości zobowiązują się do wzajemnej współpracy z armatorem i koordynacji działań w celu przywrócenia właściwego rozkładu rejsów.
- Zmiany rozkładów rejsów jak i wprowadzenie do rozkładów kolejnych statków oraz wyprowadzenie statków z rozkładów promów wymaga uprzedniego zawiadomienia ZMPSiŚ S.A. przez armatora na piśmie. Zmiany rozkładu rejsów wchodzą w życie w oparciu o opinię Operatora TPŚ i po akceptacji na piśmie przez ZMPSiŚ S.A. nowego rozkładu rejsów.
- Za zmiany rozkładów rejsów nie będą uważane doraźne lub incydentalne odstępstwa od rozkładów spowodowane awariami, remontami, w tym czasowe zastąpienie statku wyłączonego na skutek awarii lub remontu innym statkiem oraz czasowe nie dłużej niż na 3 miesiące zawieszenia pojedynczych odejść rozkładowych wynikających z sezonowych zmian popytu na przewozy. Armatorzy i ich przedstawiciele zobowiązani są do informowania ZMPSiŚ S.A. o odstępstwach w miarę możliwości z 21 dniowym wyprzedzeniem. Natomiast w przypadku zdarzeń nagłych Operatora TPŚ niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia.
- Dla statków nowowprowadzanych na linię żeglugową do TPŚ należy ustalić rozkład rejsów z ZMPSiŚ S.A.
- Statki, nie posiadające uzgodnionego rozkładu rejsów z ZMPSiŚ S.A., mające zamiar jednorazowo zawinąć do nabrzeży TPŚ będą obsługiwane w ramach posiadanych możliwości w TPŚ po wcześniej otrzymanej zgodzie od ZMPSiŚ S.A.. Szczegóły zawinięcia armator lub jego przedstawiciel uzgadnia z Operatorem TPŚ.
- Postój statku przy nabrzeżu TPŚ jest możliwy, po uzyskaniu zgody Operatora TPŚ, o ile inne statki przy tym nabrzeżu nie będą dokonywać czynności załadunkowych lub wyładunkowych pojazdów i/lub zaokrętowania lub wyokrętowania pasażerów w ramach zawartych porozumień z ZMPSiŚ S.A. i zaakceptowanych rozkładów rejsów.
- Czas postoju statków przy nabrzeżach TPŚ oraz odejścia statków od nabrzeży TPŚ wynikające z koniecznością udostępnienia nabrzeża pod za/wyładunek innym statkom jak i powrót do nabrzeży TPŚ będzie uzgadniany z Operatorem TPŚ.
- Obsługa portowa cumujących statków przy nabrzeżach TPŚ odbywa się zgodnie z określanym przez Operatora TPŚ „Planem wykorzystania nabrzeży”wykonywanym na podstawie ustalonych z ZMPSiŚ S.A. rozkładów rejsów armatorów korzystających z usług TPŚ.
- W sytuacjach nagłych mających wpływ na bezpieczeństwo oraz jakość obsługi statków i ładunków możliwa jest doraźna zmiana planu wykorzystania nabrzeży ustalana pomiędzy Operatorem TPŚ i służbami armatora.
- Jakiekolwiek powody odstępstwa od planu wykorzystania nabrzeży muszą być zgłaszane przez armatora lub jego przedstawiciela z odpowiednim wyprzedzeniem do Operatora TPŚ celem umożliwienia podjęcia działań zapewniających ciągłość eksploatacyjną portu.
IV. Zasady wykonywania usług
- Zasady wykonywania usług w TPŚ regulują odrębne przepisy publikowane i udostępniane kontrahentom przez Operatora TPŚ.
- O aktualnie obowiązujących regulaminach, instrukcjach i innych przepisach obowiązujących na terenie TPŚ informuje armatorów lub ich przedstawicieli Operator TPŚ.
V. Warunki cenowe korzystania z TPŚ
- Za statki i pasażerów na tych statkach są pobierane przez ZMPSiŚ S.A. opłaty portowe zgodnie z aktualnie obowiązującą na dzień wymagalności opłaty „Taryfą opłat portowych” ZMPSiŚ S.A.
- Opłaty za usługi świadczone na Terminalu Promowym w Świnoujściu są pobierana przez ZMPSiŚ S.A. zgodnie z aktualnie obowiązującą na dzień wymagalności opłaty „Taryfą za usługi Terminala Promowego Świnoujście”.
- Opłaty za usługi świadczone na Terminalu Promowym w Świnoujściu nie objęte „Taryfą za usługi Terminalu Promowego w Świnoujściu” są pobierane przez Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. wg „Cennika opłat za usługi Terminala Promowego Świnoujście Sp. z o.o.”, chyba że strony umówią się inaczej.