ZASADY OBSŁUGI PROMÓW / STATKÓW CUMUJĄCYCH PRZY NABRZEŻACH TPŚ

Zasady ogólne

  1. Obsługa promów/statków cumujących przy nabrzeżach TPŚ odbywa się na podstawie rozkładu rejsów Armatora zgodnie z „Planem wykorzystania nabrzeży” określanym
    i publikowanym przez dyspozycję TPŚ.
  2. Jakiekolwiek odstępstwa od planu muszą być zgłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem celem umożliwienia podjęcia działań zapewniających ciągłość eksploatacyjną portu. Zmiana godzin wejścia/wyjścia promów w odniesieniu do „Planu wykorzystania nabrzeży” oraz inne niż planowane wykorzystanie nabrzeży wymaga uzgodnień
    i akceptacji dyspozycji TPŚ. Pierwszeństwo w obsłudze mają promy wchodzące zgodnie z zaplanowanym rozkładem rejsów. Postój ciągły promów/statków powyżej 7 godz. jest realizowany w miarę dostępności nabrzeży promowych.
  3. Wyjście promu poza ustalonym rozkładzie rejsów wymaga każdorazowo akceptacji dyspozycji TPŚ.

 Przepływ informacji dotyczących towarów, ładunków oraz pasażerów w przywozie

  1. Armator awizuje przywóz ładunków za pośrednictwem sailingu, zawierającego następujące dane:
  2. Nazwa promu
  3. Data i godzina wejścia
  4. Zanurzenie
  5. Ilość pasażerów
  6. Ilość samochodów osobowych
  7. Ilość samochodów ciężarowych
  8. Ilość autobusów
  9. Ilość naczep
  10. Ilość pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi (numer UN, klasa, waga)
  11. Ilość ładunków konosamentowych

 Podejście do nabrzeża

Każdorazowo na godzinę przed podejściem do nabrzeża prom/statek zgłasza do Dyspozycji portowej TPŚ na kanale 19VHF:

  1. godzinę cumowania
  2. zanurzenie jednostki
  3. w przypadku jednostek z rampą rufową i dziobową należy dodatkowo poinformować     o sposobie cumowania (ułożenie części dziobowej/rufowej jednostki w stosunku do pomostu odlądowego).

 Cumowanie

Podczas podejścia i procesu cumowania, załoga promu/statku decyduje o kolejności podania oraz sposobie obłożenia lin cumowniczych na pachołach cumowniczych.

Jednostka musi być:

-        wyposażona w cumy i rzutki o odpowiedniej długości i jakości gwarantującej bezpieczne zacumowanie i postój.

-        przycumowana w sposób prawidłowy zapewniając bezpieczeństwo własne oraz innych jednostek i urządzeń portowych.

 Dodatkowo wymaga się od Armatora dostarczenia zgłoszenia „IMO General Declaration” potwierdzającego każde zacumowanie.

 Zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów, pojazdów i ładunków

  1. Rozładunek i załadunek pojazdów kołowych/szynowych musi być potwierdzony zgodą TPŚ na kanale 19VHF lub sygnalizacją świetlną.
  2. Armator powiadamia dyspozycję portową TPŚ o dokładnej godzinie rozpoczęcia i zakończenia wyładunku/załadunku wszystkich pojazdów wraz z pasażerami pieszymi.
  3. Armator odpowiedzialny jest za nadzór nad przeładunkami pojazdów kołowych
    w systemie ro – ro na obszarze obejmującym pokład statku, rampa statku i portowy pomost odlądowy.
  4. Ruch pojazdów dobywa się poprzez pomost odlądowy i wyznaczony układ dróg komunikacyjnych i placów manewrowych.
  5. Ruch pasażerów pieszych odbywa się poprzez pomosty pasażerskie, drogi komunikacyjne, układ galerii i hale odpraw w głównym budynku Dworca Morskiego.

-       Inne sposoby zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów pieszych wymagają odrębnych ustaleń z TPŚ.

-       Każdorazowe awaryjne zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów pieszych poza wcześniej przyjętymi zasadami postępowania wymaga bezwzględnie wcześniej określenia sposobu działania pomiędzy dyspozycją portową TPŚ i Armatorem.

  1. Ruch i postój pojazdów przewożących materiały niebezpieczne w ilościach, dla których, wymagane jest oznakowanie pojazdów tablicami ostrzegawczymi koloru pomarańczowego odbywa się zgodnie z „Planem zapewnienia bezpieczeństwa towarów dużego ryzyka (TDR) na Terminalu Promowym w Świnoujściu.”
  2. Inne sposoby zaokrętowania/wyokrętowania ładunków drobnicowych wymagają odrębnych ustaleń z TPŚ.
  3. Kolejność załadunku pojazdów i ocena dopuszczalności do transportu morskiego spoczywa na załodze promu.

 Odcumowanie

  1. W przypadku ponad 15 minutowego przedłużonego postoju lub wcześniejszego wyjścia promu/statku, należy z wyprzedzeniem 30 minutowym poinformować o zaistniałej sytuacji dyspozycję portową TPŚ.
  2. Zdejmowanie z pachołów i zrzucanie cum z nabrzeża wykonywane jest zgodnie
    z wytycznymi kapitana promu.
  3. Armator dostarcza zgłoszenie „IMO General Declaration” potwierdzającego każde odcumowanie