Historia TPŚ

Budyneczek po byłej stacyjce kolejowej  z 1906 roku pełniący funkcję dworca morskiego -  dziś to już odległa przeszłość  ...

Lata 1966-2006 to okres  intensywnych przemian, modernizacji i rozbudowy  Bazy Promów Morskich.  Sukcesywnie powiększał się jej obszar, a istniejącą infrastrukturę dostosowywano do wciąż zmieniających się warunków obsługi promów.

W roku 1977 Baza Promów Morskich została przejęta od Zarządu Portu Szczecin przez Polską Żeglugę Bałtycką. W latach 1988-2000 PŻB przeprowadziła ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne o wartości 40 mln EUR, co pozwoliło na znaczne zwiększenie możliwości obsługi ruchu tranzytowego pasażerów, samochodów i ładunków.             

W 2001 roku Baza Promów Morskich została sprzedana Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który do chwili obecnej jest jej właścicielem. 

lata 40/50 XXw lata 40/50 XXw Pierwsze powojenne połączenie promowe ze Świnoujścia (przystań Odra Port przy stacji o ówcześnie tej samej nazwie) do szwedzkiego portu Trelleborg uruchomiono 20 lutego 1948. Polska Kronika Filmowa PKF 10/48 Prom do Szwecji Polska Agencja Prasowa 20 luty 1948 Prom do Szwecji Początkowo obsługiwały je trzy parowe statki pasażerskie bandery szwedzkiej SS Starke, który zainaugurował przewozy na tej linii oraz SS Drottning Victoria i SS Konung… Czytaj więcej lata 60/70 XXw lata 60/70 XXw Żeglugę promową przywrócono w 1964 roku połączeniem Świnoujście – Rønne – Ystad obsługiwanym przez krótki czas przez duński prom MF Jens Kofoed 1967 rok - Prom „GRYF”, zakupiony przez Polską Żeglugę Morską, rozpoczął regularne rejsy na trasie Świnoujście-Ystad. Przystań Promów Morskich Zarządu Portu Szczecin powstała na bazie Dworca Kolejowo-Morskiego „Odra-Port”, terenów do niego przyległych oraz Przystani Promowej, dostosowanej do zawijan… Czytaj więcej lata 80/90 XXw lata 80/90 XXw Lipiec 1988r.    - Rozpoczęcie przez Polską Żeglugę Bałtycką prac modernizacyjnych oraz  budowy nowej bazy promów morskich.                              Program rozbudowy Bazy Promów Morskich obejmował m.in.: budowę 3 nowych stanowisk promowych modernizację 2 istniejących stanowisk budowę Dworca Morskiego i zespołu galerii pasażerskich modernizację kompleksu odpraw graniczno-celnych budowę kompleksu obiektów infrastruktury technicznej, poz… Czytaj więcej XXIw XXIw 15.05.2001r.   - Baza Promów Morskich została sprzedana Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który do chwili obecnej jest jej właścicielem. Operatorem jest Terminal Promowy Świnoujście Spółka z o.o., która od sierpnia 2001r. zarządza największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku terminalem promowym. Lata 2007-2011 to okres stałego i intensywnego wzrostu obrotów portowych wynikający zarówno ze stworzonego po… Czytaj więcej Dr Józef Pluciński - prolog XIX/I poł.XXw. regularna żegluga liniowa Dr Józef Pluciński - prolog XIX/I poł.XXw. regularna żegluga liniowa . Czytaj więcej